Πρώην αξιωματούχοι, Πρόεδροι της Δημοκρατίας και Πρόεδροι της Βουλής, λαμβάνουν επίδομα για απασχόληση ιδιαιτέρας γραμματέως, είχε χωρίς να απασχολούν καθόλου το πρόσωπο που δήλωσαν είτε καταβάλλοντας στο πρόσωπο μικρότερο ποσό από το ποσό που λαμβάνουν, όπως διαπιστώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία.
Μάλιστα όπως αναφέρεται, σε μία περίπτωση το δηλωθέν πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες ως αυτοεργοδοτούμενη.
Όπως αναφέρει η Ελεγκτική:
«Με βάση τον περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμο (Ν.59(I)/2010), ένα πρόσωπο μπορεί να απασχολείται ως μισθωτός ή ως αυτοτελώς εργαζόμενος. Συνεπώς, όταν αναφερόμαστε στο πρόσωπο που απασχολεί κάποιον άλλο, σημαίνει με βεβαιότητα πως, αν το απασχολούμενο πρόσωπο είναι μισθωτός, αυτός που τον απασχολεί είναι ο εργοδότης του.
Εκφράσαμε αμφιβολίες κατά πόσο κάποιος μπορεί να θεωρείται ότι «απασχολεί» κάποιον αυτοτελώς εργαζόμενο, αφού σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για λήψη υπηρεσιών. Ωστόσο, για αυτή την πτυχή δεν έχουμε καταλήξει σε οριστική θέση, αφού μπορεί να τεθεί το επιχείρημα ότι, αν ο νομοθέτης ήθελε να αποκλείσει τη ρύθμιση του αυτοτελώς εργαζόμενου, θα χρησιμοποιούσε τη λέξη «εργοδοτεί» και όχι «απασχολεί». Σε κάθε περίπτωση, ο αυτοεργοδοτούμενος θα πρέπει να τιμολογεί τον πρώην αξιωματούχο με φορολογικό τιμολόγιο υποκείμενο σε ΦΠΑ.
Επίσης, κρίνουμε ότι δεν μπορεί κάποιος πρώην αξιωματούχος να θεωρείται ότι «απασχολεί ιδιαιτέρα γραμματέα» εάν αυτή εργοδοτείται από εταιρεία. Εάν η εταιρεία τιμολογεί τον πρώην αξιωματούχο με φορολογικό τιμολόγιο υποκείμενο σε ΦΠΑ για παροχή γραμματειακών υπηρεσιών, τότε το πρόβλημα είναι περισσότερο τυπικό παρά ουσιαστικό, θα πρέπει όμως να υπάρχει συμμόρφωση και με το τυπικό μέρος της νομοθεσίας.
(γ) Στη βάση των πιο πάνω, με επιστολή μας ημερ. 15.3.2024, εισηγηθήκαμε προς τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών να συμμορφωθεί άμεσα με τη νομοθεσία και να τερματίσει την καταβολή του υπό αναφορά επιδόματος εάν δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις της νομοθεσίας αυτής, ή να το μειώσει στο προσήκον μέτρο σε όσους πρώην αξιωματούχους καταβάλλουν μισθό που υπολείπεται του ποσού που τους καταβάλλει η Δημοκρατία. Ως προς την ανάκτηση ποσών που ήδη δόθηκαν, εκφράσαμε την άποψη ότι θα πρέπει να ανακτηθούν όσα ποσά κατέληξαν στους πρώην αξιωματούχους αντί στα πρόσωπα που δήλωσαν ότι εργοδοτούσαν και προς τούτο, για υπολογισμό των ποσών, το Υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να ζητήσει την προσκόμιση φορολογικών αποδείξεων.
- Επόμενα βήματα της Υπηρεσίας μας
Με βάση το άρθρο 7 του Περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμου (Ν.38(I)/2014), κάθε ελέγχων λειτουργός έχει ευθύνη να εφαρμόζει διαδικασίες ελέγχου που να διασφαλίζουν την ορθότητα στην πληρωμή των δαπανών.
Συνεπώς, και ιδίως εφόσον πλέον ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών είναι ενήμερος για τα στοιχεία που έχουμε αντλήσει από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, έχει υποχρέωση να ενεργήσει με τρόπο ώστε να διασφαλίζει την ορθότητα των σχετικών πληρωμών. Η Υπηρεσία μας σκοπεύει να διενεργήσει σχετικό έλεγχο μετά την πραγματοποίηση των πληρωμών για το μήνα Απρίλιο του 2024. Σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι οποιοδήποτε πρόσωπο έχει ενεργήσει κατά τρόπο που ενδεχομένως να συνιστά κατάχρηση εξουσίας, τότε θα ενημερώσουμε σχετικά την Αρχή κατά της Διαφθοράς».
Διαβάστε αυτούσια:
Omegalive.com.cy