21/11/2024
Κύπρος
Κύπρος Πρωτοσέλιδα

Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στο 14ο Οικονομικό Συνέδριο Λευκωσίας

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που συμμετέχω στο 14ο Οικονομικό Συνέδριο Λευκωσίας. Ένα Συνέδριο, που έχει καταξιωθεί και καθιερωθεί σε ετήσιο θεσμό και αποτελεί πλατφόρμα γόνιμου δημόσιου διαλόγου για καίρια θέματα της κυπριακής οικονομίας, μεταξύ της Κυβέρνησης και του επιχειρηματικού και ακαδημαϊκού κόσμου. Θα ήθελα, λοιπόν, να συγχαρώ τους διοργανωτές, γιατί είναι μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες που ενισχύεται η συνεργασία και η ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων, που μόνο θετικό αντίκτυπο μπορεί να έχει για την οικονομική εξέλιξη και την ευημερία της χώρας μας, που θεωρώ ως κοινό μας στόχο.

Εξάλλου, ο διάλογος και η διαβούλευση με όλους εσάς είναι απαραίτητα συστατικά στον σχεδιασμό αποτελεσματικών και στοχευμένων πρωτοβουλιών από πλευράς εκτελεστικής εξουσίας για αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε ως χώρα, μέσα από την αξιοποίηση της δικής σας τεχνογνωσίας, της δικής σας εμπειρίας και στήριξης.

Και ακριβώς σε αυτό πλαίσιο, μέσα από αυτή τη συλλογιστική είναι που, για πρώτη φορά ως Κυβέρνηση, θεσμοθετήσαμε τον Ετήσιο Προγραμματισμό, την παρουσίαση στην αρχή του χρόνου του προγραμματισμού μας, με στόχο κατά την έναρξη κάθε έτους να ενημερώνουμε το σύνολο της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, για τις βασικές προτεραιότητες που θα προωθήσουμε. Καθιερώσαμε επίσης, στο πλαίσιο της συνεχούς λογοδοσίας και διαφάνειας, τον Ετήσιο Απολογισμό του κυβερνητικού έργου. Οι δυο αυτές πρωτοβουλίες, καινοτομίες αν θέλετε, συμβάλλουν, ανάμεσα σε άλλα, και στο κοινό μας όραμα, να πάρουμε τη χώρα μας ακόμη πιο μπροστά, μεθοδικά και πάντα με συλλογικότητα και συνεργασία με όλους εσάς.

Θα επιχειρήσω να παρουσιάσω πώς μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο μας, που είναι η ενίσχυση της ανθεκτικότητας της κυπριακής οικονομίας και της ανταγωνιστικότητας της.

Η οικονομική και πολιτική σταθερότητα είναι συνυφασμένες έννοιες που αλληλεπιδρούν, τόσο εντός μιας χώρας, όσο και στις διμερείς και πολυμερείς σχέσεις μεταξύ των κρατών. Εσωτερικά, μια σταθερή πολιτική κατάσταση αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά για την ανάπτυξη μιας δυναμικής οικονομίας. Μέσα από την ίδια συλλογιστική, ανάμεσα στα κράτη, ισχυροί πολιτικοί δεσμοί μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για αμφίδρομο εμπόριο και επενδύσεις, ενώ ισχύει και το αντίθετο, αφού οι προοπτικές οικονομικής συνεργασίας μπορούν να ενισχύσουν τις διμερείς σχέσεις, προάγοντας έτσι και την ενίσχυση των πολιτικών δεσμών.

Η Κύπρος, ευρισκόμενη στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου και της ευρύτερης Μέσης Ανατολής, συνδετικός κρίκος με πράξεις και όχι με λόγια, ανάμεσα στη συχνά εύφλεκτη περιοχή της Μέσης Ανατολής και την Ευρώπη, επιδιώκει να λειτουργεί ως πόλος σταθερότητας και ασφάλειας αλλά και ως η είσοδος –και το βλέπουμε στην πράξη, πώς μας προσεγγίζουν γειτονικά κράτη– των κρατών της περιοχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επιδίωξη, η οποία αποκτά ακόμα περισσότερη προστιθέμενη αξία, ιδιαίτερα στην παρούσα γεωπολιτική συγκυρία

Η διατήρηση, λοιπόν, καθώς και η ενίσχυση και εμβάθυνση των σχέσεων μας με τα γειτονικά κράτη –δεν είμαστε οι ΗΠΑ, δεν είμαστε η Γερμανία, γνωρίζουμε πολύ καλά ποιοι είμαστε, πρέπει να έχουμε στόχους πού κινούμαστε πρέπει να ξέρουμε σε ποιες χώρες αποσκοπούμε να προσελκύσουμε και να έχουμε τα ανάλογα αποτελέσματα– αποτελεί κεντρικό πυλώνα της εξωτερικής πολιτικής της Κυπριακής Δημοκρατίας, κάτι το οποίο έχουμε καταφέρει τα τελευταία χρόνια επενδύοντας σημαντικό πολιτικό κεφάλαιο στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και της ευρύτερης Μέσης Ανατολής.

Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως το κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μεγαλύτερη γεωγραφική και ιστορική εγγύτητα στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, που διαθέτει, μάλιστα, ένα πολύ ανεπτυγμένο δίκτυο σχέσεων και συνεργασίας με τις χώρες της περιοχής –έχουμε πολύ μικρό αριθμό διπλωματικών αποστολών, λιγότερες από 50, αλλά έχουμε διπλωματική εκπροσώπηση σε όλες τις χώρες της ευρύτερης Μέσης Ανατολής και αυτό υπάρχει διότι έχουμε τον συγκεκριμένο σχεδιασμό που προανέφερα– έχει όλα τα εχέγγυα για να συμβάλει στην αντιμετώπιση των σημερινών προκλήσεων, ασκώντας μια εξωστρεφή πολυθεματική εξωτερική πολιτική, πολυθεματική, –δεν είναι μόνο το Κυπριακό– με πολλαπλές θετικές επιδράσεις και οφέλη, τόσο σε πολιτικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

Μια πολιτική, δηλαδή, που προάγει στην πράξη συνέργειες και συνεργασίες, βοηθώντας να απελευθερωθεί και να αξιοποιηθεί η πελώρια δυναμική της περιοχής, με τρόπο που να δημιουργείται πρόσθετη αξία προς όφελος όλων των λαών της περιοχής αλλά και της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή είχε εν τη γενέσει της, και συνεχίζει να έχει σε κάποιο βαθμό, ο τομέας της ενέργειας. Ιδιαίτερα υπό την παρούσα συγκυρία με την ενεργειακή κρίση που μαστίζει την Ευρώπη και όχι μόνο, οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου μπορούν, μέσα από συνέργειες, να γίνουν μέρος της λύσης για διασφάλιση της πολυπόθητης ενεργειακής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη μεταφορά φυσικού αερίου αλλά και πράσινης ενέργειας προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Είναι κάτι που συζητούμε με τους ενεργειακούς κολοσσούς που δραστηριοποιούνται στην ΑΟΖ μας –είμαστε σε πολύ καλό δρόμο στις συζητήσεις και ελπίζω σύντομα να υπάρξουν ανακοινώσεις– αλλά και γειτονικά κράτη, και ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο θα συζητήσω και με τον Επικεφαλής της ENI που θα βρίσκεται στην Κύπρο σύντομα για να παρουσιάσει τον τρόπο ανάπτυξης των κοιτασμάτων, το συντομότερο δυνατόν.

Ένα άλλο απτό παράδειγμα μιας τέτοιας συνεργασίας είναι το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ «Great Sea Interconnector», για το οποίο πολιτικά έχουμε εκδηλώσει τη στήριξή μας. Είναι κάτι, για το οποίο ήδη έχουν επιδείξει ενδιαφέρον επενδυτικά ταμεία της περιοχής, και όχι μόνο, και από τις ΗΠΑ, και έχει τη δυνατότητα να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια όχι μόνο των χωρών που συμμετέχουν, αλλά και της Ευρώπης.

Το καλά ανεπτυγμένο δίχτυο συνεργασιών και οι εξαίρετες σχέσεις που διατηρεί η Κυπριακή Δημοκρατία με τα πλείστα κράτη της περιοχής είναι κομβικής σημασίας στην κρίση στην άμεση γειτονιά μας, τη Μέση Ανατολή. Βλέποντας την τραγωδία που εξελίσσεται στη Γάζα και τις συνεπαγόμενες ανθρωπιστικές ανάγκες του άμαχου πληθυσμού στην περιοχή, δεν μείναμε άπραγοι. Για να μπορείς να στηρίξεις αυτό που λες, δεν είναι μόνο μέσα από λόγια, αλλά και μέσα από πράξεις.

Όπως γνωρίζετε, η Κυπριακή Δημοκρατία ανέπτυξε την πρωτοβουλία για δημιουργία του θαλάσσιου διαδρόμου μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας από την Κύπρο στη Γάζα, το σχέδιο «Αμάλθεια». Μια πρωτοβουλία την οποία είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω για πρώτη φορά τον περασμένο Οκτώβριο, κατά τη Διεθνή Διάσκεψη για την ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα που διοργάνωσε ο Πρόεδρος Μακρόν στο Παρίσι. Τότε, πολλοί ήταν αυτοί που εξέφραζαν αμφιβολία ότι θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μια τέτοια πρωτοβουλία. Αλλά, μέσα από μεθοδική δουλειά και ενέργειες σε όλα τα επίπεδα, καταφέραμε σήμερα αυτή η πρωτοβουλία, με την ισχυρή υποστήριξη εταίρων όπως οι ΗΠΑ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας για παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, συμπληρωματικά άλλων οδών, όπως η χερσαία μέσω Αιγύπτου και δια αέρος από την Ιορδανία και άλλες χώρες. Παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την καταδικαστέα επίθεση εναντίον των μελών της ανθρωπιστικής οργάνωσης World Central Kitchen, θεωρώ ότι η ολοκλήρωση του λιμένα από τις Ηνωμένες Πολιτείες στη Γάζα, το αμέσως επόμενο διάστημα, θα δώσει ώθηση στην κυπριακή πρωτοβουλία. Για τον λόγο αυτό, υπήρξε και χθες σχετική Υπουργική επίσκεψη από τα ΗΑΕ για να συντονιστούμε και να είμαστε έτοιμοι αμέσως να ξεκινήσει η παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας.

Θα ήθελα, με την ευκαιρία, να επισημάνω ότι το κίνητρο για ανάπτυξη της πρωτοβουλίας αποτέλεσε ανάγκη συμβολής μας στην παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας προς μερική ανακούφιση των αναγκών του άμαχου πληθυσμού στη Γάζα, λαμβάνοντας υπόψη τη γειτνίαση μας με την περιοχή και τις άριστες σχέσεις που διατηρούμε με όλα τα γειτονικά κράτη.

Αναπόδραστα, όμως, μέσα από την πρωτοβουλία αυτή αναδεικνύεται εμπράκτως η σημασία και ο ρόλος της Κύπρου. Αποδεικνύεται δηλαδή, στην πράξη και όχι με λόγια, ότι η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να έχει ουσιαστικό ρόλο και λόγο στις περιφερειακές εξελίξεις, στο πλαίσιο πάντα φυσικά του μεγέθους και των δυνατοτήτων της. Πρωτοβουλίες όπως η «Αμάλθεια», λοιπόν, μπορούν να αλλάξουν και τον τρόπο που η διεθνής κοινότητα προσεγγίζει τη χώρα μας. Η Κύπρος δεν αποτελεί μόνο το Κυπριακό Πρόβλημα, αλλά η πατρίδα μας μπορεί να αποτελεί μέρος της λύσης σε κρίσιμα περιφερειακά προβλήματα.

Μια τέτοια εξέλιξη, η θωράκιση και ενίσχυση δηλαδή της διεθνούς υπόστασης της Κυπριακής Δημοκρατίας ως πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσόγειου και της ευρύτερης Μέσης Ανατολής, δύναται να επιδράσει θετικά και στις προσπάθειές μας για επίτευξη βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του Κυπριακού Προβλήματος, κάτι το οποίο αποτελεί την υπ’ αριθμό ένα προτεραιότητά μας. Ζούμε, εξάλλου, σε ένα άναρχο διεθνές σύστημα, και για να ενδιαφερθεί η διεθνής κοινότητα για τα δικά σου προβλήματα πρέπει και εσύ να ενδιαφερθείς, αλλά και να αποδείξεις στην πράξη, ότι μπορείς να προσφέρεις λύσεις σε ζητήματα περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος. Αυτό επιτάσσει και η σωστή ανάγνωση και ανάλυση των διεθνών εξελίξεων και η κατανόηση των γεωστρατηγικών ισορροπιών. Συνεπώς, η ενίσχυση της σταθερότητας της εικόνας της Κυπριακής Δημοκρατίας και η διασφάλιση ενός λειτουργικού και βιώσιμου κράτους μέσα από τη λύση του Κυπριακού –ενός κράτους που θα μπορεί να λειτουργεί, να λαμβάνει αποφάσεις– είναι σημαντική όχι μόνο για την ευημερία και ασφάλεια των Κυπρίων, αλλά και της περιοχής ευρύτερα, όπως επίσης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η χώρα μας αποτελεί μια σύγχρονη ανοιχτή οικονομία, με σημαντική προοπτική περαιτέρω ενίσχυσης της εξωστρέφειας και ισχυροποίησης της θέσης της ως περιφερειακός και διεθνής επιχειρηματικός κόμβος, και ειδικότερα ως η είσοδος επενδυτικών δραστηριοτήτων από τις χώρες της περιοχής προς την Ευρώπη. Το πώς μας προσεγγίζουν μου θυμίζει το πώς οι ΗΠΑ προσέγγιζαν την Ιρλανδία και πώς η Ιρλανδία παρουσίαζε τον εαυτό της, ως την είσοδο επενδυτικών δραστηριοτήτων στην Ευρώπη.

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, με όλα τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα και τις προκλήσεις που αυτή συνεπάγεται και τα οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, είναι επιτακτική ανάγκη να προωθούμε δράσεις, οι οποίες ενισχύουν την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε καθορίσει ως σαφή κατεύθυνση πολιτικής τη δημιουργία ενός νέου διευρυμένου οικονομικού μοντέλου, το οποίο εστιάζει στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και στην επένδυση στην οικονομία της γνώσης. Επικεντρωνόμαστε στην επένδυση σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα ως χώρα. Πρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι. Μόνο μέσα από τέτοιες προσεγγίσεις μπορούμε να φέρουμε παραγωγικές επενδύσεις. Επικεντρωνόμαστε στην επίτευξη του Οράματος 2035, που έχει ως στόχο να καταστεί η Κύπρος ένα από τα καλύτερα μέρη του κόσμου για να ζει, να εργάζεται και να δραστηριοποιείται κάποιος.

Παράλληλα, εργαζόμαστε μεθοδικά και πολύ στοχευμένα, λαμβάνοντας αποφάσεις και ενέργειες με βάση το τρίπτυχο: δημοσιονομική σοβαρότητα και υπευθυνότητα, σταθερός και υγιής χρηματοπιστωτικός τομέας και τολμηρές μεταρρυθμίσεις. Αυτούς τους πρώτους 13 μήνες διακυβέρνησης [το τρίπτυχο αυτό] καθοδηγεί όλες τις αποφάσεις που λάβαμε. Θα συνεχίσουμε να λαμβάνουμε αποφάσεις χωρίς να ξεφεύγουμε από αυτά τα τρία χαρακτηριστικά.

Την ίδια στιγμή, σημαντική εξέλιξη όσον αφορά στην πορεία της κυπριακής οικονομίας, αλλά και ψήφο εμπιστοσύνης, αποτελούν και οι διαδοχικές αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης, οι οποίοι τοποθετούν πλέον τη χώρα σε επενδυτική βαθμίδα. Είναι κάτι που πρέπει να κρατήσουμε και να ενισχύσουμε περισσότερο. Πρόκειται για ξεκάθαρη ένδειξη της θετικής εικόνας που καταφέραμε να δημιουργήσουμε ως προς τη σταθερότητα, την προοπτική της χώρας μας. Σας διαβεβαιώ ότι θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση και ότι θα εργαστούμε μεθοδικά, ώστε η θετική αυτή εξέλιξη να μεταφραστεί και σε ευκαιρίες και ευημερία για το σύνολο του λαού.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία σταθερού περιβάλλοντος είναι και η ενίσχυση της αξιοπιστίας της Κύπρου, μακριά από πολιτικές του παρελθόντος που μας στοίχισαν. Η πολιτική βούληση για επίδειξη μηδενικής ανοχής σε πρακτικές, οι οποίες εκθέτουν τη χώρα μας διεθνώς, είναι σαφής και δεδομένη, κάτι που δεν διαπραγματευόμαστε. Στην ίδια λογική εργαζόμαστε και για την υλοποίηση εκστρατείας για rebranding της χώρας μας στο εξωτερικό. Το επιτυχημένο rebranding δεν είναι μόνο επικοινωνιακό, πρέπει να έχεις ουσία και να υποστηρίξεις το rebranding, ενώ, παράλληλα, προχωρούμε με ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις προς ενίσχυση της ικανότητας εποπτείας και συμμόρφωσης της χώρας με διεθνείς μας υποχρεώσεις. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνουν την ίδρυση της Εθνικής Μονάδας Εφαρμογής Κυρώσεων, καθώς και την απόφαση για σύσταση Ενιαίας Εποπτικής Αρχής για τους παρόχους διοικητικών υπηρεσιών. Ιδιαίτερα σημαντική, με πολλαπλούς αποδέκτες και πολλαπλά οφέλη, είναι και η υπογραφή Μνημονίου με το FBI για ενίσχυση της Μονάδας Οικονομικού Εγκλήματος. Ήδη βρίσκονται στην Κύπρο και έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται.

Είναι απόλυτα σεβαστές οι διαφορετικές προσεγγίσεις σε σχέση με την ενιαία εποπτική Αρχή, είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε, αλλά αυτή η συζήτηση πρέπει να έχει χρονοδιάγραμμα. Δεν είμαστε πρόθυμοι να συζητούμε για τα επόμενα δύο χρόνια. Πρέπει εντός του 2024 αυτή η Αρχή να λειτουργήσει. Δεν προσεγγίζουμε τις διαφωνίες ή τον δημόσια διάλογο ως πόλεμο –είναι φυσικό μέσα από τη διαβούλευση να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα– αλλά σε καμιά απολύτως περίπτωση η διαβούλευση δεν σημαίνει σε βάθος χρόνου. Αυτή η Αρχή πρέπει να λειτουργήσει εντός του 2024. Για να κάνεις rebranding πρέπει να έχεις ουσία και μέρος της ουσίας είναι η Ενιαία Εποπτική Αρχή. Αυτό θα ωφελήσει και τον επιχειρηματικό κόσμο και, κατ’ επέκταση, την οικονομία της χώρας.

Μεγάλης σημασίας είναι επίσης, θεωρώ, η επιτυχημένη ολοκλήρωση ψήφισης του πλαισίου για τις εκποιήσεις. Ευχαριστώ τη Βουλή των Αντιπροσώπων, είναι κάτι που συζητείτο από το 2017, όπως επίσης και ο διορισμός της Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, η οποία με διευρυμένες πλέον αρμοδιότητες θα ενισχύσει την εξωδικαστική επίλυση διαφορών.

Πέραν των όσων προανέφερα και αξιοποιώντας όλα τα πλεονεκτήματα που διαθέτουμε ως χώρα, προχωρήσαμε και στην ενίσχυση της ήδη επιτυχημένης Στρατηγικής Προσέλκυσης Επενδύσεων και Ταλέντου που πρωτοεισήγαγε η προηγούμενη Κυβέρνηση. [Είναι] μια σημαντική πολιτική απόφαση, με δράσεις που αφορούν στην εφαρμογή νομοθεσίας που διευκολύνει τις στρατηγικές επενδύσεις, τη θέσπιση της Μπλε Κάρτας για προσέλκυση εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, και την περαιτέρω βελτίωση της προσφοράς υπηρεσιών στέγασης και εκπαίδευσης. Παράλληλα, συνεχίζουμε τη βελτίωση των συνθηκών για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, με σημαντική προστιθέμενη αξία και συμβολή προς την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και ευημερία της χώρας μας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς. Αυτό δείχνει σοβαρότητα σε όλους αυτούς που προσπαθούμε να επενδύσουν στη χώρα μας, έχοντας καθορίσει χώρες προτεραιότητας που θεωρούμε ότι υπάρχουν σαφώς περισσότερες προοπτικές.

Εξίσου σημαντικός παράγοντας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας –το συζήτησα και με τον νέο Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας– είναι και η βελτίωση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση, ως εκτελεστική εξουσία, αναμένεται η έγκριση του σχεδίου δράσης για τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ανάπτυξης εντός του 2024, ο οποίος μέσω χρηματοδοτικών και εγγυητικών μέσων θα χρηματοδοτεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επενδύσεις σχετικές ειδικά με τον ψηφιακό και ενεργειακό μετασχηματισμό.

Η εξωτερική πολιτική μας αποτελεί βασική συνιστώσα για την ενίσχυση των διμερών και πολυμερών σχέσεών μας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της ευρύτερης Μέσης Ανατολής, και αυτή η προσέγγιση έχει δώσει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν σημαντικές συνεργασίες και συνέργειες σε πολλούς τομείς της οικονομίας, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητά της.

Την ίδια στιγμή, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κύπρος υιοθετεί μια ενεργή και εποικοδομητική στάση σε ευρωπαϊκά ζητήματα, με λόγο και ρόλο. Δεν μπορούμε να πηγαίνουμε στις Βρυξέλλες και να ζητούμε να έχουμε λόγο και ρόλο μόνο για το Κυπριακό και την Τουρκία. Όλα επηρεάζουν την Κυπριακή Δημοκρατία και πρέπει να έχουμε εισηγήσεις στη διαμόρφωση των πολιτικών. Αυτό είναι κάτι στο οποίο εργαζόμαστε συστηματικά, και, σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές μας σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες –ποτέ δεν ήταν σε τέτοιο επίπεδο, εργαζόμαστε για την περαιτέρω ενίσχυση τους σε συγκεκριμένους τομείς και ελπίζω το 2024 να έχουμε ανακοινώσεις– αλλά και άλλες χώρες, με τις οποίες υπάρχει σημαντική προοπτική, μας επιτρέπουν να ατενίζουμε το μέλλον με αρκετή αισιοδοξία για τις προοπτικές της κυπριακής οικονομίας και την προσέλκυση ποιοτικών επενδύσεων.

Σε συνδυασμό με μια συνετή οικονομική πολιτική, πάντα στη βάση του τριπτύχου που προανέφερα και με γνώμονα τη διασφάλιση συνθηκών σταθερότητας και αειφορίας καθοδηγούμενης από το «Όραμα 2035» –δεν αλλάζει το όραμά σου κάθε φορά που έχεις εκλογές, κάτι τέτοιο δείχνει ότι δεν είναι σοβαρή θέση, να αλλάζεις οικονομικούς στόχους κάθε φορά που αλλάζει η Κυβέρνηση– προωθώντας θεσμικές και άλλες μεταρρυθμίσεις, μπορούμε να υποστηρίζουμε ότι η πατρίδα μας αποτελεί ένα αξιόπιστο και ασφαλές επιχειρηματικό και επενδυτικό κέντρο. Πρόκειται για μια διαπίστωση, ένα γεγονός, που συμβάλλει στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας και που μας επιτρέπει, ανάμεσα σε άλλα, να ασκούμε στοχευμένη και όχι οριζόντια κοινωνική πολιτική. Έχουμε πλάνο, σχεδιασμό και στρατηγική και είμαι απόλυτα σίγουρος ότι μέσα και από τη συνεργασία μαζί σας θα πετύχουμε τους κοινούς μας στόχους.