Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής βρέθηκε την Πέμπτη, 25 Μαΐου, η ασφάλεια των λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές αλλά και όλους τους πολίτες, μετά και το ατύχημα που σημειώθηκε με μαθητικό λεωφορείο που μετέφερε μαθητές σε σχολική εκδρομή, όταν έφυγαν οι τροχοί ενώ βρισκόταν σε κίνηση, θέτοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες.
Μετά τα μέτρα που ανακοίνωσε το Υπουργείο Μεταφορών, τα μέλη της Επιτροπής κάλεσαν στη Βουλή τους εκπροσώπους για περαιτέρω διευκρινίσεις και με την κοινή ανησυχία, όπως εκφράστηκε στην εισαγωγική τοποθέτηση του εκτελώντος καθήκοντα προέδρου και βουλευτή του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα, «ότι μέχρι σήμερα από καθαρή τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα. Τα τελευταία χρόνια όταν υπήρξαν τρεις – τέσσερις περιπτώσεις με φωτιά σε εν κινήσει λεωφορεία και δυο – τρεις περιπτώσεις που έφυγαν τα λάστιχα, αντιλαμβάνεστε ότι την επόμενη φορά μπορεί να μην είμαστε τυχεροί».
Κατά τη συνεδρίαση αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του προέδρου της Συνομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζου Κωνσταντίνου, ότι μόνο τη φετινή σχολική χρονιά έφτασαν ενώπιόν τους 32 καταγγελίες από Συνδέσμους Γονέων Σχολείων για προβλήματα που εμφανίστηκαν σε διαδρομές με λεωφορεία. Επίσης, φάνηκε νομικό κενό, που έχει να κάνει με την υποχρέωση των οδηγών λεωφορείων να κάνουν οπτικούς ελέγχους στα λεωφορεία πριν και μετά από μία διαδρομή, μία πρακτική που εφαρμόζεται στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, μετά από ερώτηση του εισηγητή του θέματος, Πρόδρομου Αλαμπρίτη προς τους εκπροσώπους του Υπουργείου Μεταφορών, εάν υπάρχει οδηγία, πριν και μετά από μία διαδρομή να συμπληρώνεται ειδικό δελτίο από όλους τους οδηγούς λεωφορείων, μετά από εσωτερικό και εξωτερικό οπτικό έλεγχο του λεωφορείου, όπως διαπίστωσε να γίνεται μετά από επαφή του με ορισμένες εταιρείες αλλά και όπως συμβαίνει στο εξωτερικό –εδώ παρατήρησε ότι αν γινόταν ο οπτικός έλεγχος, το πρόσφατο συμβάν με τους τροχούς θα μπορούσε να αποφευχθεί-, ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Γιάννης Νικολαΐδης απάντησε ότι «οι μεγάλες εταιρείες λεωφορείων, δηλαδή αυτές που ανέλαβαν τις συμβάσεις, γνωρίζουμε ότι κάνουν αυτούς τους ελέγχους. Στο ερώτημα αν γίνεται από όλους, ακόμη και από μία εταιρεία που έχει δύο – τρία λεωφορεία, η πραγματικότητα είναι ότι δεν υποχρεούνται. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών απέστειλε αυτές τις μέρες επιστολή σε όλους τους λεωφορειούχους να κάνουν αυτούς τους ελέγχους, αλλά νομική υποχρέωση δεν έχουν», ανάφερε.
Τμήμα Οδικών Μεταφορών: Η ευθύνη βαραίνει κυρίως τους οδηγούς
Σύμφωνα με τον διευθυντή του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, το νομοθετικό πλαίσιο για σκοπους ελέγχων των λεωφορείων είναι σε πολύ καλό επίπεδο, τονίζοντας ότι η βασική υποχρέωση για να έχει κάποιος κατάλληλο και ασφαλές όχημα είναι στον ιδιοκτήτη του λεωφορείου. Αναφερόμενος στα επιπλέον μέτρα που ανακοίνωσε το Υπουργείο Μεταφορών μετά το περιστατικό με τους τροχούς του λεωφορείου, τόνισε ότι δειγματοληπτικοί έλεγχοι γίνονται από το Τμήμα και θα γίνουν και τώρα, με αφορμή το περιστατικό. Επίσης θα γίνονται οδικοί έλεγχοι (κινητό MOT) σε λεωφορεία που θα τα σταματούν κατά τη διαδρομή. Ωστόσο ο κ. Νικολαΐδης άφησε να εννοηθεί ότι ακόμη κι αν αυξηθούν από πλευράς Υπουργείου οι έλεγχοι στους δρόμους και οι δειγματοληψίες, κανείς δεν θα διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξει άλλο περιστατικό, από τη στιγμή που υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας, δηλαδή ο ιδιοκτήτης ενός λεωφορείου που δεν συμμορφώνεται με τους κανονισμούς ή κάποιος μη εξουσιοδοτημένος τεχνικός που επεμβαίνει στο λεωφορείο, όπως διαφάνηκε από την έρευνα του Υπουργείου για το πρόσφατο περιστατικό.
Παλιά λεωφορεία λόγω ταχογράφων – Εκκρεμούν τα υπεραστικά και η Πάφος
Για τα παλιά λεωφορεία ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών ενημέρωσε παραθέτοντας τα εξής στοιχεία:
- Μετα την υπογραφή των συμβάσεων, τα τελευταία δύο χρόνια ο στόλος των αστικών λεωφορείων ανανεώθηκε στις επαρχίες Λευκωσίας, Λάρνακας και Αμμοχώστου.
- Η Λεμεσός έχει παραλάβει τον καινούριο της στόλο και πολύ σύντομα θα ενταχθεί στα δρομολόγια. Η καθυστέρηση οφείλεται στο γεγονός ότι δεν παραλήφθηκαν ακόμα οι έξυπνοι ταχογράφοι
- Στην Πάφο παραμένουν λεωφορεία 10-15 ετών διότι η σύμβαση υπογράφηκε πριν μερικούς μήνες.
- Εκκρεμεί η παραλαβή νέων υπεραστικών λεωφορείων. Τα υφιστάμενα είναι ηλικίας 10-15 ετών.
- Στα τουριστικά λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές υπεργολαβικά υπάρχει βελτίωση.
Εκπαιδευτικοί σε καθήκοντα για «MOT»;
Ένα ζήτημα που προέκυψε είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών, ως επόπτες της καταλληλότητας ενός λεωφορείου και των προσόντων του οδηγού, συνήθως για μία εκδρομή. Όπως ενημέρωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, κι αυτό προκάλεσε εντύπωση στους παρευρισκομένους, ήδη υπάρχει σχετική εγκύκλιος που συντάχθηκε σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και αποστέλλεται στα σχολεία, ώστε οι εκπαιδευτικοί να κάνουν ένα οπτικό έλεγχο στο λεωφορείο και να ελέγχουν τα πιστοποιητικά έγγραφα ενός οδηγού. Όπως τόνισε, υπήρξαν περιπτώσεις που εκπαιδευτικοί διαπίστωσαν προβλήματα και δεν έγιναν οι εκδρομές. Πάντως, για το συγκεκριμένο καθήκον, οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών συντεχνιών (ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ, που ήταν παρόντες) έφεραν έσνσταση και τόνισαν ότι δεν έχουν τα προσόντα για τέτοιους ελέγχους – μάλιστα ο εκπρόσωπος της ΟΛΤΕΚ ζήτησε από το Υπουργείο να αποσύρει την εγκύκλιο. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου διευκρίνισε ότι ο έλεγχος αυτός δεν είναι θεσμοθετημένος, αλλά περιορίζεται σε μία εγκύκλιο, διότι είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία.
kathimerini.com.cy