22/11/2024
Κύπρος
Κύπρος Πρωτοσέλιδα

Απαντήσεις στις καταγγελίες για τα Κυρτώματα έδωσε στην cyprusvoice.cy το Τμήμα Δημοσίων Έργων

Απάντηση στα ερωτήματα που απέστειλε η εφημερίδα μας στις 30 Μάϊου σχετικά με τις καταγγελίες για τα Κυρτώματα μας έδωσε ο κ. Χαράλαμπος Κάης από τον Κλάδο Κυκλοφοριακών μελετών του Τμήματος Δημοσίων Έργων.

  • Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τοποθέτηση του κύριου Κάη στο γενικό σχόλιο του για τα Κυρτώματα, αναφέρεται στο Κύρτωμα ως ένα μέτρο που Τιμωρεί τους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Οι ερωτήσεις μας αφορούσαν:

1) Θα θέλαμε να μας στείλετε συγκεκριμένο νόμο που να αναφέρετε στα Κυρτώματα και στις προδιαγραφές τους γενικά.
2) Να μας πείτε για την διαδικασία που ακολουθείτε από το Υπουργείο και με ποιον τρόπο γίνετε η ανάθεση στα συνεργεία που τα κατασκευάζουν και αν τους δίνετε από το Υπουργείο σχέδιο προδιαγραφών για την κατασκευή των Κυρτωμάτων.
3) Μετά την κατασκευή των Κυρτωμάτων γίνετε επιτόπιος έλεγχος για διαπίστωση της κατασκευής αυτής αν έχει γίνει στις προδιαγραφές που απαιτούνται;
4) Σε περίπτωση μαζικής αγωγής ιδιοκτητών Αυτοκινήτων διεκδικώντας αποζημίωση για τις ζημιές που έχουν προκληθεί στα οχήματα τους ποια θα ήταν η στάση του Υπουργείου και ποιος θα ήταν ο υπεύθυνος να αναλάβει την ευθύνη.
5) Τέλος θα θέλαμε μια σύντομη τοποθέτηση στο θέμα από μεριά σας και τις λύσης που θα μπορούσαν να υπάρξουν.

Η απάντηση όπως έφτασε στο eMail μας:

Κο Ευάγγελο Πανάτο
Email: cyprusvoicecy@gmail.com

Αξιότιμε κύριε,
Αναφέρομαι στo προς Αν. Γενικό Διευθυντή Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, ηλεκτρονικό μήνυμα σας με ημερομηνία 30 Μαΐου 2023 σχετικά με το πιο πάνω θέμα, και σας παραθέτω ακολούθως τις απαντήσεις και απόψεις που διατυπώνει το Τμήμα Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στα ερωτήματα ή και παράπονα που μας έχετε υποβάλει σχετικά με το θέμα κατασκευής κυρτωμάτων ή και υπερυψωμένων πλατό στο οδικό δίκτυο

Νομοθεσία και προδιαγραφές

Η κατασκευή κυρτωμάτων και υπερυψώσεων περιλαμβάνεται ως μέτρο κυκλοφοριακής ύφεσης στο αντίστοιχο κεφάλαιο, στα «Γεωμετρικά Πρότυπα Σχεδιασμού Αστικών Δρόμων στην Κύπρο» τα οποία έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο. Με βάση το πρότυπο αυτό το Τμήμα Δημοσίων Έργων ετοίμασε τυπικά σχέδια, τα οποία αναθεωρήθηκαν το 2019. Τα πρότυπα αυτά καθορίζουν μεταξύ άλλων την γεωμετρία, το ύψος, την κλίση, το σχήμα του κυρτώματος ως επίσης και την απαραίτητη σήμανση / σηματοδότηση που πρέπει να τοποθετηθεί και χαραχθεί. Τα τυπικά σχέδια και οι προδιαγραφές είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Τμήματος Δημοσίων Έργων. Νοείται ότι η κατασκευή των κυρτωμάτων, των υπερυψωμένων πλατό ως επίσης και υπερυψωμένων διαβάσεων πεζών, από οποιανδήποτε Αρχή υλοποιεί τα μέτρα αυτά, πρέπει να συνάδει με τα σχέδια αυτά και τα πρότυπα του Τμήματος Δημοσίων Έργων.

Διαδικασία εξέτασης αιτημάτων

Αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων μπορούν να υποβληθούν από πολίτες, οργανωμένα σύνολα, Δήμους, την Αστυνομία, ή άλλες Υπηρεσίες και Τμήματα. Όλα τα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων οδοστρώματος εξετάζονται και αξιολογούνται μετά από επιτόπια επίσκεψη λειτουργών του Τμήματος Δημοσίων Έργων συχνά συνοδευόμενοι από την Αστυνομία ή /και την Τοπική Αρχή. Στη συνέχεια εξετάζονται από την Αρμόδια Διατμηματική Επιτροπή (Τεχνική Επιτροπή του Κεντρικού Φορέα για την Επίλυση Κυκλοφοριακών Προβλημάτων), στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι του Τμήματος Δημοσίων Έργων, του Αρχηγείου Αστυνομίας, του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, της Ένωσης Δήμων, και η Τοπική Αυτοδιοίκηση (δηλ. εκπρόσωποι των Επαρχιακών Διοικήσεων και Τοπικών Αρχών). Εφόσον η Τεχνική Επιτροπή υιοθετήσει το αίτημα για την κατασκευή κυρτωμάτων ή άλλης υπερύψωσης, την ευθύνη για την υλοποίηση τους αναλαμβάνει η Αρχή στην οποία εμπίπτει η αρμοδιότητα του δρόμου στον οποίο εγκρίθηκαν τα κυρτώματα, η οποία προωθεί ενέργειες για υλοποίηση τους ή ανάθεσης της υλοποίησης τους. Οι Αρχές που έχουν υπό την αρμοδιότητα τους οδικό δίκτυο και ως εκ τούτου υλοποιούν και κυρτώματα σε αυτό, είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων, οι Δήμοι, και οι Επαρχιακές Διοικήσεις.

Κριτήρια κατασκευής κυρτωμάτων.
Τα κριτήρια που εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο σε συνεδρία του που πραγματοποιήθηκε στις 30 Μαρτίου 2005 για την κατασκευή κυρτωμάτων οδοστρώματος, με βάση τα οποία εξετάζονται /αξιολογούνται από την Τεχνική Επιτροπή του Κεντρικού Φορέα για την Επίλυση Κυκλοφοριακών Προβλημάτων, μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τα εξής:

  • Το ανώτατο όριο ταχύτητας του δρόμου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα (μειώνεται στην περιοχή των κυρτωμάτων στα 30 χλμ/ώρα).
  • Στον υπό εξέταση δρόμο παρατηρούνται σε σημαντικό ποσοστό ταχύτητες οχημάτων αρκετά ψηλότερες του ορίου ταχύτητας καθώς και σημαντική διασταύρωση του δρόμου από πεζούς.
  • Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στη διακίνηση, χρήση και διασταύρωση του δρόμου από ευπαθείς κατηγορίες πεζών, όπως παιδιά, ηλικιωμένους κ.ά. και ιδιαίτερα όταν γειτνιάζουν σχολεία, πάρκα εκκλησίες.
  • Ο δρόμος να είναι τοπικής σημασίας και να παρατηρούνται διαμπερείς διακινήσεις οχημάτων που αποτελούν κίνδυνο, ή οχληρία για τους κατοίκους,
  • Ο δρόμος παρουσιάζει ιστορικό σοβαρών οδικών συγκρούσεων.

Έλεγχος κυρτωμάτων

Τα κυρτώματα και οι άλλες υπερυψώσεις θα πρέπει να ελέγχονται και να συντηρούνται από την Αρχή στην αρμοδιότητα της οποία εμπίπτει ο εκάστοτε δρόμος. Ο έλεγχος θα πρέπει να γίνεται επι τόπου και πρέπει να εξετάζεται κατά πόσον έχουν ακολουθηθεί τα πρότυπα και οι προδιαγραφές του Τμήματος Δημοσίων Έργων. Σε περίπτωση που εντοπίζονται αστοχίες ή φθορές, η Αρμόδια Αρχή πρέπει να προβαίνει σε επιδιόρθωση η ανακατασκευή των μέτρων ύφεσης. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων το Φεβρουάριο 2020 διοργάνωσε ημερίδα στην οποία είχαν καλεστεί και παρευρεθεί όλες οι Αρμόδιες Αρχές που κατασκευάζουν και συντηρούν μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης. Στην ημερίδα λειτουργοί του Τμήματος Δημοσίων Έργων επεξήγησαν εκ νέου τα γεωμετρικά πρότυπα, τις προδιαγραφές και τα σχέδια για την κατασκευή των μέτρων αυτών. Επίσης, είχε γίνει πρακτική επεξήγηση του τρόπου ελέγχου των κυρτωμάτων και των υπερυψωμένων πλατό και είχαν συζητηθεί οι συνήθεις κατασκευαστικές αστοχίες δίνοντας σε κάθε περίπτωση τρόπους επίλυσης. Τέλος κατόπιν σχετικών οδηγιών από το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων είχε ζητηθεί από όλες τις Αρμόδιες Αρχές όπως προβούν σε επιτόπιους ελέγχους όλων των κυρτωμάτων και πλατό και όπου απαιτείται να προωθήσουν διαδικασίες για συντήρηση ή και ανακατασκευή τους.

Αποζημιώσεις για τυχόν ζημιές

Όταν τα κυρτώματα και τα υπερυψωμένα πλατό είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τα πρότυπα του Τμήματος Δημοσίων Έργων και οι οδηγοί τηρούν το όριο ταχύτητας (30χ.α.ω.) δεν προκαλούνται ζημιές στα οχήματα. Σε περίπτωση αγωγής ιδιοκτητών αυτοκινήτων για το θέμα των κυρτωμάτων, το Τμήμα μου, αν και εφόσον του ζητηθεί, θα τοποθετηθεί σύμφωνα και με το αντικείμενο της προσφυγής.

Γενικό σχόλιο για τα κυρτώματα

Η ταχύτητα αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές αιτίες που από μόνη της, ή σε συνδυασμό με άλλες αιτίες δημιουργούν συνθήκες πρόκλησης οδικών συγκρούσεων. Η κατασκευή κυρτωμάτων οδοστρώματος αποδεδειγμένα αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την μείωση των ταχυτήτων.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας τα κυρτώματα μειώνουν το αριθμό των οδικών συγκρούσεων στα τμήματα δρόμου που έχουν κατασκευαστεί. Οι Τοπικές Αρχές αναφέρουν πως η κατασκευή κυρτωμάτων είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο που έχει συμβάλει στην ουσιαστική αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στις Κοινότητες τους.
Το κύρτωμα είναι ένα «σκληρό» μέτρο στο οδικό δίκτυο, το οποίο αναγκάζει την μεγαλύτερη πλειοψηφία των οδηγών να μειώσει ταχύτητα, τόσο των οδηγών που τηρούν το όριο ταχύτητας όσο και των οδηγών που δεν το τηρούν. Το κύρτωμα ουσιαστικά «τιμωρεί» όλους τους οδηγούς για μια μερίδα οδηγών που δεν τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και κυρίως τα όρια ταχύτητας.
Για την περίοδο 2007-2022 έχουν υποβληθεί 3327 αιτήματα (κατά μέσο όρο 200 αιτήματα ανά έτος) για κατασκευή κυρτωμάτων στο οδικό δίκτυο. Αριθμός αιτημάτων τα οποία είχαν απορριφθεί, υποβάλλεται για δεύτερη και τρίτη φορά για επανεξέταση. Η Τεχνική Επιτροπή εξετάζει με ιδιαίτερη αυστηρότητα τα αιτήματα για τοποθέτηση νέων κυρτωμάτων, με τα ποσοστά μη υιοθέτησης των αιτημάτων να ανέρχονται στο 75-91% ιδιαίτερα τα τελευταία 7 χρόνια. Τέλος σημειώνεται ότι πέραν της κατασκευής κυρτωμάτων, αποφασίζονται από την Τεχνική Επιτροπή και υλοποιούνται από τα αρμόδια Τμήματα, σχέδια / μελέτες που αφορούν διαμορφώσεις, τροποποιήσεις, αναβαθμίσεις, ρυθμίσεις και άλλες απαγορεύσεις σε συμβολές και γενικότερα στο οδικό δίκτυο ως μέτρο επίλυσης κυκλοφοριακών προβλημάτων και θεμάτων οδικής ασφάλειας.

Τμήμα Δημοσίων Έργων
19 Ιουνίου 2023

Χαράλαμπος Κάης

Η CyprusVoice.Cy είναι σε επαφή με το Τμήμα Δημοσίων Έργων και σύντομα θα υπάρξει συνέχεια στο θέμα.

Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας κάνοντας τις καταγγελίες σας, στέλνοντας μας τα δελτία τύπου σας ή για ότι θέλετε να πείτε, στο Email μας cyprusvoicecy@gmail.com ή στέλνοντας inbox στα Social μας Facebook & Twitter